Q&A Med Bastian Borke
Navn: Bastian Borke
Alder: 19
Klub: Region Varde Elitesport (Danmark), Rzeszow (Polen), Vargarna (Sverige), Stralsund (Tyskland) / U21 landsholdet
Kan du fortælle lidt om hvordan din interesse for speedway er opstået, og hvordan du er kommet ind i sporten?
Jeg var 12 år gammel da jeg startede i Silkeborg Speedway Klub, og det kom sådan i stand at min far sponsorerede en speedwaykører der hedder Emil Grøndal som er stoppet nu, og i den forbindelse var vi til åbent hus i klubben. Det var egentlig min lillebror der skulle prøve det, og jeg var bare med for at kigge på. Jeg endte med at prøve at køre alligevel, hvilket ledte til at jeg kørte i Silkeborg nogle år og bagefter i Fjelsted. Da jeg startede på 500cc rykkede jeg til Silkeborg igen og kørte under Thomas Ramskov, hvor jeg kørte et år. Derefter skiftede jeg til Vojens og nu er jeg så på min anden sæson i Region Varde Elitesport, hvor jeg så kører i SpeedwayLigaen for første gang i år.
Er der nogen specifikke kørere du ser op til?
Dengang jeg kørte 85cc var det Peter Kildemand jeg godt kunne lide. Nu er det Greg Hancock fordi han kørte så længe, og var så stabil igennem så lang tid. Det gad jeg godt opnå selv.
Du er på kontrakt i Varde, Rzeszow, Vargarna, Stralsund og du kører på u21 landsholdet – hvordan får man det til at hænge sammen logistisk?
Jeg har lige afsluttet en HHX-uddannelse, og det giver mig mere tid til speedway, og så handler det om at prioritere. Hvis jeg eksempelvis har træning og løb i Polen, så kan jeg meddele det tyske hold at jeg ikke er til rådighed for dem. Det handler om hvad jeg får mest ud af, og det har klubberne heldigvis forståelse for. Efter jeg blev færdig med skolen, er det bare fuld knald på sporten, og så må man jo bare køre fra a til b. Rzezow ligger i Sydpolen, så man kan nærmest ikke komme længere væk, men som sagt, så er det bare at køre derned. Vi har træning om fredagen, og så kører jeg løb lørdag hvis jeg er kommer på holdet – men jeg brænder jo for sporten, så det er bare at få køreturen overstået.
Har du så fået din debut for din polske klub?
Jeg har først skrevet kontrakt med dem efter jeg færdiggjorde min HHX, og så var det meningen jeg skulle have kørt mit første løb for dem i Poznan mod Seifert (red. Jonas Seifert Salk, Team Slangerup kører), men så styrtede jeg i u21 ligaen i Polen et par dage inden, hvor jeg faktisk blev indlagt og de ville ikke udskrive mig før om mandagen, så det betød at jeg ikke kunne køre. Skide ærgerligt.
Hvordan synes du din sæson er gået indtil videre?
Jeg havde en fantastisk debut i SpeedwayLigaen, hvor jeg endte på 9 + 2 i 5 heat. Så er det gået lidt nedad bakke – indtil sidste gang hvor jeg lavede 6 + 1, så det var ganske fornuftigt.
Hvad med dit grej, er du tilfreds med det?
For det meste er jeg tilfreds, nogle gange kan det selvfølgelig gå galt, men jeg er glad for det jeg kører på i øjeblikket. Jeg prøver nogle forskellige ting for at se hvad der virker for mig. Det kan godt være jeg finder et setup der render endnu stærkere for mig. Jeg prøver forskellige dele på cyklen, forskellige setup på motoren – så jeg prøver lidt af hvert.
Hvordan har det været at tage springet fra at køre 1. division til at køre i SpeedwayLigaen, og i Polen?
Rar. Det er sku rart at komme lidt mere ind i speedway-livet. Det var mest på grund af skolen jeg ikke kørte mere sidste år, og jeg har det sådan, at et heat er et heat. Jeg går ikke så meget op i hvem der holder ved startsnoren – de skal bare slås alle sammen.
Hvordan er det at dele ryttergård med nogle af de kørere man tidligere har set op til?
Jeg synes det er sjovt. Jeg synes det er fedt at være nået så langt, at man kører mod de samme kørere man har set i TV – jeg synes bare det er fedt. Det er endnu federe hvis man slår dem!
Hvad var dine mål i denne sæson for at du vil betragte den som en succes?
Jeg startede med at komme op i SpeedwayLigaen, og der ville jeg gerne blive en fast del af holdet i Varde, hvilket jeg synes jeg har formået at klare. Ellers er mit mål at udvikle mig progressivt hele tiden. I den proces er jeg begyndt at gå til sportspsykolog, hvilket har hjulpet mig en del. Mit vigtigste mål var at jeg skulle sørge for at ikke blev siddende det samme sted, men at jeg derimod hele tiden udvikler mig, samtidigt med at jeg har det sjovt når jeg sidder på cyklen – det er jo i sidste ende derfor vi kører.
I SpeedwayLigaen ligger Varde pt. tredje sidste, men er stadig med i kampen om at komme i semifinalen. Hvad er jeres mål for sæsonen?
Vores mål er at komme i semifinalen – i hvert fald ikke noget der er dårligere end det. Vi kæmper videre, og ser om vi kan få det til at spille, og så må vi tage den derfra.
Hvad med banen i Varde, hvad synes du om den?
Den er sku god. Når der stadig er lidt træk på, så er den fandme lækker.
Hvad med de andre baner rundt omkring, har du nogen favorit?
Slangerup er fed, der er nap på så man kan køre noget fed ræs. Banen i Fjelsted er også fed – det er nok de to fedeste baner vi har kørt på i år – selvfølgelig også den i Varde!
Hvis du skal sætte lidt ord på dine styrker som speedwaykører, er det dine starter eller er du god til at overhale?
Begge dele – det kommer lidt an på dagen. I min debut i Fjelsted lavede jeg nogle kongestarter, og i Slangerup den anden dag, lavede jeg nogle dårlige starter, så der var det overhalinger. Hvis jeg rammer det rigtige setup, så er jeg god til at overhale, og det samme gør sig gældende med starterne. Med det sagt, så synes jeg det er sjovt at ligge og ræse, sjovere end at ligge forrest.
Hvad tænker du om at alle løb fra SpeedwayLigaen i år bliver livestreamet? Gør det nogen forskel for dig som kører?
Jeg synes det er fedt at det hele bliver vist. Jeg kan godt lide at sidde og se tilbage på løbene efter de er kørt. Jeg ser løbet lige efter vi er færdige, når jeg er på vej hjem. Det er også fedt at familie og sponsorer de kan sidde og følge med live, så det er godt.
Hvis du skal drømme stort, hvor ender din karriere så henne?
I GP-serien. Helt klart – og så at vinde den, det kunne fandme være fedt. Der er lang vej dertil, så det er bare at klø på.