Q&A MED SLANGERUP SPEEDWAYS VILLADS NAGEL
Kort om Villads Nagel
- 16 år gammel
- Klubber: Slangerup Speedway, Stal Gorzow U24 (PL), MC Nordstern (DE)
- Fra Glumsø
- Kørernummer #108
- Viceverdensmester på 250CC
- En af de yngste kørere tilknyttet en klub i SpeedwayLigaen
Jeg startede med at køre ATV og minicross ude hos mine bedsteforældre – så var der engang åbent hus nede i Glumsø Speedway Klub, hvor jeg prøvede at køre. Der startede jeg så med at køre da jeg var fem år gammel. Der kørte jeg 50 cc i fire år, hvorefter jeg rykkede på 85cc. Nu er jeg 16 år, og har kørt en del år på den store maskine. I dag har jeg stadig stamklub i Glumsø. Jeg er tilknyttet Slangerup Speedway Klubs forskellige divisions- og ligahold, men træner stadig i Glumsø fra tid til anden – jeg bor lige ved siden af klubben. Så jeg træner begge steder, alt efter hvordan det lige passer.
Er der nogen specifikke kørere du ser op til? Eller har haft som idol tidligere?
Ja helt sikkert. Jeg har altid været rigtig stor fan af Tai Woffinden og Greg Hancock – jeg har faktisk stjålet Woffindens nummer, 108, som jeg kører med nu. Jeg er vild med deres kørestil, og så er de jo verdensmestre, så de har i lange perioder været bedst. Plus jeg godt kan lide dem for hvem de er, og hvordan de håndterer tingene.
Nu har jeg set Woffinden har en Youtube-kanal hvor han laver alle mulige vilde ting, springer ud fra fly og den slags – er det også noget du ser dig selv i?
Arh, der er jeg alligevel ikke helt – det må blive når jeg bliver ældre.
Hvor skal du køre i år? Du har kontrakt i Slangerup, men skal du køre i udlandet?
Ja, jeg har u24 kontrakt hos Stal Gorzow, og så har jeg kontrakt i MC Nordstern der ligger i Stralsund i Tyskland. De kører i den bedste række, hvor der også køre nogle andre danskere i år. Der kører mange topatleter, så niveauet er rimelig højt. Rasmus Jensen og Mads Hansen kører blandt andet også i ligaen.
Hvordan synes du din sæson er gået indtil videre?
Jeg har kørt en enkelt gang i Polen for to uger siden, hvor jeg lavede 4+1 points hvilket jeg var tilfreds med. Jeg havde et styrt, men det var heldigvis ikke alvorligt. I første sving var der en der fortsatte lige ud, og så måtte vi begge to en tur i hegnet. Som sagt var det ikke slemt, så det var bare op på hesten igen. I Danmark har jeg kørt to matcher (red. i 1. division), og skal ud og køre igen på lørdag. I første match gik det ikke super godt for hele holdet. Jeg lavede 3 points, og var anden højst scorende. Sidst i Slangerup lavede jeg 8 points, hvilket jeg var tilfreds med.
Hvor på kortet er du i Slangerup? 3. kører?
Ja, jeg har været 3. kører, men jeg håber da jeg kan komme længere op som sæsonen går.
Kan du fortælle lidt om hvordan det var at køre SGP3 forrige sæson?
Det var en meget speciel oplevelse. Jeg har jo kørt VM før, men det var alligevel noget helt specielt at prøve at køre SGP3. Det store set-up gjorde en masse – det var super fedt stillet op det hele. Der var mange kørere der virkelig ville vinde. Alt det udenom om løbet var jo det samme som det de voksne kørte, den eneste forskel var nok at der ikke var helt lige så mange tilskuere på banen i Wroclaw. Vi var 5 danskere afsted, mig, Mikkel Andersen, Sebastian Mayland, Patrick Kruse og Andreas Olsen. Så det var bare fedt.
Blev det så dit sidste løb på 250cc?
Nej, der var lidt DM-løb efterfølgende, men af de store løb var det sidste på den maskine. Så det var en fin måde at slutte af på.
Du blev nummer 2 efter Mikkel Andersen, er det sådan at i kender hinanden udenfor banen, eller er det ren speedway?
Ja, vi kender hinanden rimelig godt. Vi har været igennem det hele sammen. Da vi startede, var vi konkurrenter, og så har det været sådan hele vejen op igennem klasserne. Så ja, vi er venner også udenfor banen.
Nu er speedway jo en individuel sport, så hvordan er det at ligge og konkurrere med en man har kendt i 10 år eller mere?
Det gør ikke så meget, jeg tænker bare på speedway når jeg kører. Det er selvfølgelig lidt mærkeligt, men jeg tænker faktisk ikke så meget over det når jeg kører.
Kan man bruge hinanden til at blive bedre, selvom man egentlig er konkurrenter?
Vi har trænet sammen, da vi stort altid har været på samme niveau. Så har det varieret lidt hvem af os der lige var bedst. Ofte har det været mig når vi trænede. Jeg er jo lige et år ældre end Mikkel, så det giver jo god mening i forhold til jeg har haft et år mere til at dygtiggøre mig – men jeg synes helt klart vi har brugt hinanden til at blive bedre begge to.
Det virker til du har været en del af den bedste gruppe af kørere på din alder i mange år – hvordan er det så at komme op på 500cc, og så gå fra at være en af de bedste, til at være et stort talent?
Det er lidt en mærkelig følelse, men jeg ved jo godt at de har haft flere år til at køre i, og deres erfaring er større end min. Så det jeg tænker er, at jeg bare skal gøre mig dygtigere, så jeg en dag kan komme op og køre på deres niveau – og på sigt slå dem.
Men er det noget der har presset dig eller gjort dig nedtrykt?
Nej det synes jeg ikke, jeg kan godt lide at kæmpe for tingene, og ikke bare få det hele serveret. Så det er bare at klø på.
Hvordan har det været at tage springet fra at køre 250 cc til 500cc?
Man skal i hvert fald passe lidt på at sætte sig tilbage – den har lidt flere kræfter, og den er klar på at vippe bagover, men derudover er der ikke den store forskel. Jeg nåede at køre 2 år på 250 cc, der jo fungerer som en mellemcykel mellem 85 og 500 cc, og dermed bliver springet ikke så stort som det ellers kunne være.
Vi aftalte at jeg først og fremmest skal øve en masse. Både jeg og folkene i Slangerup er enige om at jeg skal være klar til at køre. Det nytter ikke noget at jeg ikke er klar, og så kommer op og får en rigtig dårlig oplevelse. Så jeg skal være klar, og det er alle i mit team og Slangerups holdleder enige om.
Hvor langt er du så fra at være det?
Jeg synes jeg er ved at være klar. Jeg skal lige bruge en måneds tid mere, og så er jeg ved at være topklar til mit første ligaløb.
Så det er realistisk at vi kan se dig i ligaen efter sommerpausen?
Det håber jeg i hvert fald, men det kommer jo helt an på hvordan jeg kører.
Hvordan har de taget imod dig i Slangerup?
Det har været rigtig godt. Jeg synes at Slangerup er rigtig meget et hold-hold, hvis du forstår. De er rigtig gode til at bakke hinanden op og give hinanden tips og den slags. Holdet fylder det meste.
Hvad er dine mål i denne sæson for at du vil betragte den som en succes?
Ja, det har jeg faktisk. I år der vil jeg gerne ud at køre minimum to gange i ligaen, og så til sidst på året lave omkring de fem points – det synes er et godt mål sidst på sæsonen. Så satser jeg på at være fast køre på mit polske hold, og derfra gøre det så godt jeg kan.
I SpeedwayLigaen har SSK ikke fået den bedste start – jeg er med på du ikke har kørt endnu, men hvad er succeskriteriet for jer som hold? (Interviewet blev lavet inden Slangerup slog Region Varde Elitesport)
Jeg tænker vores målsætning er at vinde guld. Det mener jeg vi har holdet til, jeg synes vi har et rigtig stærkt hold. Vi har været lidt uheldige med aflysninger og en skadet kører i første match (Michael Jepsen Jensen), men vi skal nok komme igen.
Hvis du skal sætte lidt ord på dine styrker som speedwaykører, er det dine starter eller er du god til at overhale?
Jeg synes egentlig jeg kan lidt af det hele. I 1. divisionen i lørdags viste jeg at jeg sagtens kan køre rundt om de andre, fordi jeg kæmpede til det sidste, og så er det jo dejligt når det lykkes. Så jeg vil beskrive mig selv som en OK starter og en god ræser.
Er der noget specifikt du arbejder på at blive bedre til?
Jeg træner ekstra meget på starter, fordi jeg altid gerne vil have starten. Når man har starten, bliver alting meget nemmere.
Hvad med dit grej, er du tilfreds med det indtil videre?
Ja det er toptunet og klar. Jeg satser jo 100% på speedway, så det skal bare virke.
Hvis du skal drømme stort, hvor er du så henne om 10 år?
Der er jeg jo 26 – der håber jeg helt klart på at køre SGP eller i hvert fald er deroppe af, og lege med de store drenge. Derudover håber jeg på at kunne leve af det, og bevise at jeg godt kan køre, uden at man har far der kan alle mulige ting.
Hvem er i dit team? Er det din far der primært hjælper dig, eller har du andre tilknyttet?
Det er primært min far der hjælper mig. I Polen har de nogle klubmekanikere der også hjælper mig.
Hvordan har det været at komme til Polen og køre?
Det er stort, det er meget anderledes. Der bliver gået mere op i tingene dernede. Så det er stort, og det er også en milepæl for mig at komme derned og køre.
Hvordan med de andre kørere på dit hold, foregår det på engelsk eller et det mest på polsk?
Vi har en nordmand – Mathias Pollestad – og så vi har Jakub Stanowski der er polak, men han kan også tale dansk da han har boet i Danmark i mange år. Så er der også Sebastian Mayland og Andreas Olsen, så det er rart med nogen man kender hjemmefra.
Har du tænkt over at starte på at lære polsk?
Ja det har jeg, jeg er faktisk allerede i gang. Jeg går i skole med en polak som jeg lærer en del fra. Efter jeg er færdig med 9. klasse, så vil jeg gerne lære det rigtigt. Det gør det hele meget nemmere.
Du går i 9. klasse på en almindelig folkeskole, hvad skal der ske efter det?
Der er det all in på speedway, hvilket jeg synes er stort og håber på at de fleste tror jeg godt kan klare det. Min familie bakker mig op i det, og det er de vigtigste støtter man kan have.